logo fillide

il sublime rovesciato: comico umorismo e affini

Saggi e rassegne

Marianna Craba

«L’altro fu Aristotil tanto vecchio, che si sommise d’esser cavalcato» L’iconografia del “Sapiente soggiogato” nei luoghi di potere

Abstract: This research aims to explore the origin and diffusion of an unusual iconography in the history of art: Aristotle ridden. This picture that shows a man on all fours with a woman on this back, assumes completely different meanings depending on the context which takes place. In fact, before being an allegory of the sexual act, the iconography of the “Subjugated Sage” is the representation of the subordination of man to women, of submission to the Empire of Love, and finally is the representation of the victory of our animal instinct over our rational one. All these aspects of the legend with its different meanings, are echoes of two different forms of the expression of the story: literary and artistic. From the literary side the story of Aristotle ridden (which originates in the Eastand spreads to the West around the XIII century) spreads with two distinct intensions: on one side the moral examples of father Dominican Jacques de Vitry which want to highlight feminine shrewdness urging the devotees not to be mistaken; on the other side with the Henry de Valenciennes’s fabliau who wants to prove the true power of Love. As well as the literary form, the iconography of the Aristotle ridden has different meanings depending on the context: the purpose of this representation in the Portail de la Calande at Rouen in France is different between the same representation in the Palazzo del Podestà at San Gimignano in Italy. In this research we will analyze one of the many applications of the iconography: in a private and institutional context.

Marianna Craba

Laureata nel 2017 in Studi storico artistici all’Università di Roma La Sapienza con una tesi in Iconografia e Iconologia (sulla figura di Fillide), prosegue i suoi studi nel medesimo Ateneo specializzandosi in arte moderna con una tesi sperimentale su una copia della Stanza di Eliodoro sita nella sua città, Civitavecchia. Ha svolto praticantato in vari musei locali, come Palazzo Barberini e Palazzo del Quirinale, come guida turistica e storica dell’arte. Attualmente, lavora al Colosseo come impiegata e walcome staff, svolgendo per lo più mansioni che la rapportano a un pubblico etnicamente e linguisticamente eterogeneo. Tra le sue varie ricerche in campo storico artistico meritano menzione l’interpretazione e l’ubicazione cronologica di un Manoscritto anonimo conservato alla Biblioteca Angelica di Roma e la tesi magistrale su un’anomala copia raffaellesca sita in un appartamento privato civitavecchiese.

Bibliografia e Note

BENDINELLI PREDELLI M. (1986), La storia di Alessandro Magno nel Palazzo Chiaramonte di Palermo, “Prospettiva”, 46
BENDINELLI PREDELLI M. (2019), Storie e cantari medievali, Società editrice fiorentina, Firenze
BOLOGNA F. (1975), Il soffitto della Sala Magna allo Steri di Palermo, Palermo, Flaccovio
CAMPBELL J.C. (1998), The game of courting and the Art of the Commune of San Gimignano 1290-
1320, Princenton University Press
CRESCINI V., (1903), Gli affreschi epici medievali del Museo di Treviso, “Atti del Reale Istituto Veneto di Scienze, Lettere e Arti”, 62
CRUSVAR L. (2006), Il Sapiente vinto da Amore: Fillide cavalca Aristotele. La fortuna e le suggestioni di
un tema iconografico dal tardo Medioevo all’epoca signorile, “Atti e memoria della società istriana di
Archeologia e Storia Patria”, 54
D’ANDELI HENRI (2005), Il Lai di Aristotele, a cura di Marco Infurna, Bologna, Carocci
DAL PRÀ L. (1992), Il ciclo pittorico di Castel Pietra al tramonto dell’età cortese, Trento, Provincia
autonoma di Trento
DE CESARE R. (1956), Di nuovo sulla leggenda di Aristotele cavalcato, “Miscellanea del Centro di
studi medievali”, I, 1956
DELBOUILLE M. (1951), Le Lai d’Aristote de Henri d’Andeli publié d’après tous les manuscrits, Les
Belles Lettres, Paris
LI GOTTI E. (1938), Gli affreschi nella stanza della torre nel Palazzo del Podestà di San Gimignano,
“Rivista d’arte”, XX
PETRIOLI P. (1996), Aristotele e Fillide nella pittura senese del Trecento, “La Diana”, II
RASMO N. (1982), Storia dell’arte nel Trentino, Trento, Dolomia
RICCI B. (2013), L’amor scortese: la leggenda di Virgilio nella cesta. Breve rassegna bibliografica con
un’ipotesi di interpretazione, “Fillide” 7
SARTON G. (1930), Aristotle and Phyllis, “Isis”, 14
SMITH S. L. (1995), The power of Woman: a topos in Medieval Art and Literature, University of
Pennsylvania Press, Pennsylvania
SPADA PINTARELLI S., MURA A. (2002), Calliano, Castel Pietra, Sala di Amore, in Le vie del Gotico.
Il Trentino fra Trecento Quattrocento, acura di Dal Prà L., Chini E., Botteri Ottaviani M., Trento,
Provincia autonoma di Trento, 2002
STOROST G., (1995), La leggenda di Aristotele in Sicilia e in Normandia in “Atti del convegno
internazionale di studi ruggerani”, Palermo, Tipografia Boccone del Povero
VAN MARLE R. (1932), L’iconographie de l’art profane au Moyen-Age et à la Renaissance: Allégorie set symboles, II, L’Aja, Martinus Nijhoff