The article examines the concept of the inverted sublime in aesthetics between the eighteenth and early nineteenth centuries: the satire of rhetoric in the Perì Bàthous of the Scriblerus Club as an inversion of Longinus’ sublime and Jean Paul Richter’s theory of the Humour as inverted sublime in relation to Kant’s Critique of the Faculty of Judgment.
(1728), Martinus Scriblerus, or the Art of Sinking In Poetry
Arbuthnot John, Pope Alexander et al. (2021), Vita straodinaria, opere e scoperte. Memorie e altri testi scribleriani, trad. it di Giuseppe Sertoli, Gammarò edizioni
Bachtin Michail Michajlovič (1979), L’opera di Rabelais e la cultura popolare, trad. it. di Mili Romano, Torino, Einaudi
Bernardi Eugenio (1974), Jean Paul. Satira e sentimentalità, Milano, Cisalpino – La Goliardica
Bertolini Luisa (2010-2011), Comico e finitezza in Jean Paul Richter, “Fillide” 1-2
Brilli Attilio (1973), Retorica della satira, Bologna, Il Mulino
Cacciari Massimo (1987), La morte del tempo, in Dimensioni del tempo, a cura di Umberto Curi, Milano, Franco Angeli
Cambi Fabrizio (1993), Arguzia e motto di spirito nell’estetica di Jean Paul, Pisa, Nistri-Lischi
Cambi Fabrizio (1998), Realtà e umorismo nella Vorschule der Ästhetik di Jean Paul, in Il cacciatore di silenzi, Studi dedicati a Ferruccio Masini, a cura di Paolo Chiarini, II, Roma, Istituto italiano di studi germanici
Cocchiara Giuseppe (1963), Il mondo alla rovescia, Torino, Boringhieri
Cometa Michele (1989), Presentazione, in Friedrich Schlegel, Frammenti di estetica, Palermo, Aesthetica edizioni
Curi Umberto (2021), La morte del tempo, Bologna, Il Mulino
Ferraguto Federico (2011), Fichte, fichtismo e Clavis fichtiana, “Fillide” 2
Pirandello Luigi (1920), L’umorismo, www.liberliber
Pope Alexander (2017), I bassifondi della poesia, trad. it. e postfazione di Alessandro Gaudenzi, Milano, Adelphi
Pope Alexander et al. (1982), Le memorie di Martino Scriblero, Milano, Il Saggiatore
Pseudo-Longino (1965), Del sublime, a cura di Giuseppe Martano, Roma, Laterza
Richter Jean Paul (1972), Vita di Maria Wuz, il giocondo maestrino di Auenthal, in Levana e altri scritti, a cura di Clara Bovero, Torino, Utet
Richter Jean Paul (1974), Zerstreute Betrachtungen über das dichterische Sinken, auf Veranlassung der swiftischen Anweisung zu demselben, Werke, hrsg. von Norbert Miller und Gustav Lohmann, Darmstadt, Hanser, II/1
Richter Jean Paul (1994), Il comico, l’umorismo e l’arguzia, a cura di Eugenio Spedicato, Padova, il poligrafo (traduzione italiana dei §§ 26-55 della Vorschule)
Richter Jean Paul (2000), Vorschule der Ästhetik, Werke, hrsg. von Norbert Miller und Gustav Lohmann, Darmstadt, Hanser, I/5
Scholl Dorothea (2004), Von den Grottesken zum Grotesken : die Konstituierung einer Poetik des Grotesken in der italienischen Renaissance, Münster, Ars rethorica
Swift Jonathan (1983), La favola della botte, Opere, Milano, Mondadori
Thomsen Christian W. (1977), Das Groteske und die englische Literatur, Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft
Wiethölter Wahltraud (1979), Witzige Illumination, Studien zur Ästhetik Jean Pauls, Tübingen, Niemeyer