The article, after some introducing notes, of historical and musicological character, focuses its attention on the theme of fault and penalty in Don Giovanni of Mozart, widening its reflection to the psychological profile of the character and to his vocalism, to the previous theatrical production and to the successive studies of philosophers, musicologists and literary critics. The proposed idea is that the character is a “nice rogue”, rather than an unrepentant seducer.
Ph.D., docente invitato di musicologia liturgica e storia della musica sacra, presso l’Istituto Teologico “San Tommaso d’Aquino” di Messina (Università Pontificia Salesiana), componente dell’équipe del Centro di Pedagogia Religiosa “G. Cravotta”.
Allanbrook Wye Jamison (1984-1985), Mozart’s Happy Endings: A New Look at the «Convention» of the «lieto fine», in Mozart Jahrbuch, 1-5
Babini Maurizio (2007), Il Don Giovanni di Mozart e Da Ponte: una lettura in chiave semiotica, in «Fragmentos» 33/2, 29-37
Baroni Mario et al. (1999), Storia della musica, “Gli struzzi” 334, Torino, Einaudi
Beacco Enzo (1998), Wolfgang Amadeus Mozart, in Fontana Carlo et al., Grandi compositori, Milano, San Paolo, 63-88
Brusotti Roberto (1997), L’eros, la morte e il demoniaco nella musica di Mozart, Genova, Il Melangolo
Busoni Ferruccio (1887), Per il centenario del Don Giovanni (contributo critico). Lo sguardo lieto, Zum Don Juan-Jubiläum – Em kritischer Beitrag, in „Neue Zeitschrift für Musik“, B1, H.145, Lipsia, 275-294
Byron George Gordon (2011), Don Juan, Firenze, Nabu Press
Carapezza Paolo Emilio (1974), Figaro e Don Giovanni: due folli giornate, Palermo, Flaccovio
Croce Benedetto (1953), Intorno a Giacinto Andrea Cicognini e al Convitato di pietra, Bari, Laterza
Curi Umberto (2002), Filosofia del Don Giovanni. Alle origini di un mito moderno, Milano, Mondadori
Dallapiccola Luigi (1970), Considerazioni in margine alla scena della statua del «Don Giovanni», Milano, Suvini Zerboni
D’Amico Fedele (1977), Attorno al «Don Giovanni» di Mozart, Roma, Bulzoni
Da Ponte Lorenzo (2008), Memorie. I libretti mozartiani, Milano, Garzanti
Degrada Francesco (2001), Mozart, la maschera, la musica, in “Materiali di estetica” 4, 9-25
Della Corte Andrea (1957), Tutto il teatro di Mozart, Roma, Eri-Rai
Einstein Alfred (1984), Mozart, il carattere e l’opera, Milano, Ricordi
Escobar Roberto (2014), La fedeltà di Don Giovanni, Bologna, Il Mulino
Gallarati Paolo (2001), Mozart e Shakespeare nel teatro di Peter Brook, in “Il Saggiatore Musicale” 8/2, 261-294
Id. (1998), «Don Giovanni», il dèmone e la danza, in: I libretti d’opera: Don Giovanni, Torino, Teatro Regio
Id. (1994), Lezioni sul «Don Giovanni» di Mozart, Torino, Il Segnalibro
Gould Glenn (1993), L’ala del turbine intelligente. Scritti sulla musica, Milano, Adelphi
Hocquard Jean Victor (1992), Le Don Giovanni de Mozart, Paris, Aubier Montaigne
Jouve Pierre Jean (2001), Il Don Giovanni di Mozart, Milano, Adelphi.
Kierkegaard Søren (2014), Don Giovanni, Milano, Rizzoli
Id. (1997), Enten-Eller, a cura di A. Cortese, Milano Adelphi, vol. I
Knepler Georg (1995), Wolfgang Amadé Mozart. Nuovi percorsi, Milano – Lucca, Ricordi- LIM
Kunze Stefan (1991), Il dissoluto punito ossia il Don Giovanni, in Dahlhaus Carl et al., Pipers Enziklopädie des Musiktheaters, München, Piper Verlag, vol. IV, 314-327
Link Dorothea (1998), The National Court Theatre in Mozart’s Vienna. Sources and Documents 1783-1792, Oxford, Clarendon Press