logo fillide

il sublime rovesciato: comico umorismo e affini

Saggi e rassegne

Francesco Toniolo

L’eroti-comicità delle monster girls nei manga

Abstract: The present paper investigates the Japanese manga production dedicated to monster girls. In recent years, ecchi (erotic) products such as the Monster Musume series by Okayado have spread even in the Western market. In these products there’s often a male protagonist, involved in a series of erotic gags, generated by his relationships with non-human girls. The article reflects on the internal differentiations in the representations of monster girls, through some case studies. What is highlighted, in particular, is the degree of monstrosity of the girls, related to the exploitation of their monstrous bodies for erotic-comic situations.

Francesco Toniolo

PhD, è docente a contratto presso l’Università Cattolica e la NABA di Milano. Si occupa principalmente di videogiochi, YouTube e comunità online. Su questi temi ha pubblicato articoli su riviste scientifiche, contributi a volumi miscellanei e saggi monografici come Il mondo dei brony. Indagine sul fandom di My Little Pony (2019).

Bibliografia e Note

BUZZOLAN DARIO (2009), George A. Romero. La notte dei morti viventi, Torino, Lindau
BOUISSOU JEAN-MARIE, PELLITTERI MARCO, DOLLE-WEINKAUFF BERND, BELDI ARIANE
(2010), Manga in Europe: A Short Study of Market and Fandom, in Toni Johnson-Woods (a cura
di), Manga: An Anthology of Global and Cultural Perspectives, London, Continuum, 253-266.
BRACCINI TOMMASO (2013), Indagine sull’orco. Miti e storie del divoratore di bambini, Bologna, il
Mulino
CABANI MARIA CRISTINA (2004), L’ipertrofia onomastica della Secchia rapita, “Il nome nel testo.
Rivista internazionale di onomastica letteraria”, VI, 271-294
CARBONE MARCO BENOÎT (2013), Tentacle erotica. Orrore, seduzione, immaginari pornografici, Milano-Udine, Mimesis
CISERI LORENZO MONTEMAGNO (2018), Mostri: la storia e le storie, Roma, Carocci editore
CONDRY IAN (2013), The Soul of Anime. Collaborative Creativity and Japan’s Media Success Story,
Durham – London, Duke University Press
COULOMBE MAXIME (2014), Piccola filosofia dello zombie. O come riflettere attraverso l’orrore, trad. it. C. Passoni, Milano-Udine, Mimesis, ed. orig. Petite philosophie du zombie, PUF, 2012
KLAR ELISABETH (2013), Tentacles, Lolitas, and Pencil Strokes: The Parodist Body in European and
Japanese Erotic Comics, in Jaqueline Berndt, Bettina Kümmerling-Meibauer (a cura di), Manga’s
Cultural Crossroads, New York-London, Routledge, 121-142
MARGARET DAVISON CAROL, MULVEY-ROBERTS MARIE (a cura di) (2018), Global Frankenstein, Cham, Palgrave Macmillan
MARTORELLA CRISTIANO (2011), Perverso e controverso: il sesso nella cultura giapponese, “Manga
Academica”, IV, 9-22
MCLELLAND MARK (2006), A Short History of ‘Hentai’, “Intersections: Gender, History and
Culture in the Asian Context”, XII, 1–9

MELLICK III CARLTON (2009), Warrior Wolf Women of the Wasteland, Portland, Eraserhead
Press
MELLICK III CARLTON (2011), I Knocked Up Satan’s Daughter, Portland, Eraserhead Press
NAPIER SUSAN (2001), Anime from Akira to Princess Mononoke, New York, Palgrave
NICORA MASSIMO (2017), C’era una volta Goldrake. La vera storia del robot giapponese che ha rivoluzionato la TV italiana, Caserta, Società Editrice La Torre
PAPA SARA (2010), L’immaginario erotico femminile: dal fumetto amatoriale allo shōnen ai, “Manga
Academica”, III, 121-146
PELLITTERI MARCO (2010), Giappornologie. Passionali multisensorialità del manga e nuove frontiere della nippomasturbazione, in Marcello Ghilardi, Filosofia nei manga. Estetica e immaginario nel Giappone contemporaneo, Milano-Udine, Mimesis, 65-96
PELLITTERI MARCO (2018), Mazinga nostalgia. storia, valori e linguaggi della Goldrake-generation dal 1978 al nuovo secolo, Latina, Tunué
RONCHI ROCCO (2015), Zombie outbreak. La filosofia e i morti-viventi, L’Aquila, Textus Edizioni
TETI MARCO (2011), Generazione Goldrake. L’animazione giapponese e le culture giovanili degli anni Ottanta, Milano-Udine, Mimesis
TONIOLO FRANCESCO (2017), I “limiti” delle Monster Girls nella produzione contemporanea di manga e anime, «Piano B. Arti e culture visive», II, 2, 116–136