In Cicero’s pro Sestio, the portrait of Piso is built through the reinterpretation of comic places and patterns and through a vocabulary that, at times, borders on citations. A clear example is provided by the description of the physical appearance of the hated consul, defined as truculentus, which alludes to the character who gives the title to a plautine comedy, or by his ironic portrait as a columen rei publicae, according to a metaphor used by Plautus. Other comic elements confirm the employment of a type of theatrical ridicule.
Gianna Petrone ha insegnato Lingua e Letteratura latina all’Università degli studi di Palermo. Si è particolarmente interessata a Plauto, a Cicerone e a Seneca tragico. Al teatro latino ha dedicato molti studi, pubblicando, insieme a U. Albini il volume Storia del teatro. I Greci-I Romani (Garzanti 1992) e curando recentemente, insieme ad altri studiosi, una Storia del teatro latino (Carocci 2020). Ha sviluppato una linea di ricerca sui rapporti della retorica con il teatro.
Boldrer Francesca (2018), Iocus et facetiae nel De oratore di Cicerone, “Fillide” 17, 1-9.
Boldrer Francesca (2019), Oratoria e umorismo latino in Cicerone: idee per l’inventio tra ars e tradizione, “Ciceroniana On Line” III.2, 367-384.
Bonsangue Valentina (2004), Il cipiglio del console. Allusioni e riscritture comiche nell’ in Pisonem di Cicerone, “Pan” 22, 201-221
Casamento Alfredo (2015), Oreste a Roma. Fra teatro e retorica, in M.S. Celentano, P. Chiron, P. Mack (eds.), Essays in Honour of Lucia Calboli Montefusco, Hildesheim-Zürich-New York, Georg Olms Verlag, 221-241
Celentano Maria Silvana (2014), Performance oratoria e spazio comico: il punto di vista di Cicerone e Quintiliano, in L. Calboli Montefusco, M.S. Celentano (eds.), Papers on Rhetoric XII, Perugia, Editrice Pliniana, 19-35
Guardì Tommaso (a cura di) (1985), Titino e Atta. Fabula togata, Milano, Le Edizioni Universitarie Jaca
Guastella Gianni (1988), La contaminazione e il parassita. Due studi su teatro e cultura romana, Pisa, Giardini
Hughes Joseph J. (1992), Piso’s eyebrows, “Mnemosyne” 45, 234-237
Kaster Robert A.(ed.) (2006), Cicero. Speech on behalf of Publius Sestius, New York, Oxford University Press
Lucarini Carlo Martino, Melidone Cristiana, Russo Salvatore (a cura di) (2021), Symbolae Panhormitanae: Scritti Filologici in onore di Gianfranco Nuzzo, Palermo, Palermo University Press, 321-331
Monaco Giusto (a cura di) (1964), Cicerone. Il trattato de ridiculis, Palermo, Palumbo
Pentericci Caterina (2019), Il servo senza nome del Truculentus: storia d’un aggettivo che divenne titolo, “Dyonisus ex Machina” 10, 237-260
Petrone Gianna (2006), Incrocio di fabulae nell’orazione contro Pisone, in G. Petrone, A. Casamento (a cura di), Lo spettacolo della giustizia. Le orazioni di Cicerone, Palermo, Palumbo, 165-180
Raffaelli Renato, Tontini Alba (a cura di) (2017), Lecturae Sarsinates XX-XXI. Truculentus. Vidularia, Urbino, Quattroventi
Vasaly Ann (1993), Representations. Images of the World in Ciceronian Oratory, Berkeley-Los Angeles-London, University of California Press