The intent of the essay is to try to recover the spirit of an era, the seventies, where the presence of the grotesque element had invaded a large part of the Italian artistic production. After offering an initial overview of the most important publications about popular culture in the Middle Ages and the Renaissance, the essay is concerned with showing the influence of Bachtin’s studies on Rabelais’ work in Italy, and the fundamental role played by the University of Bologna in spreading them. After a brief focus on the similarities between the Middle Ages and the seventies, the present work analyzes the presence of the grotesque element in the novel Il pataffio by Luigi Malerba. In the essay the dialogue between the authors of the time is continuous, making it clear that Malerba’s and other authors’ works of the seventies are inextricably linked to each other through Bachtin’s studies.
Nato a Bolzano, si è laureato in Lettere Moderne prima e in Italianistica poi presso l’Università di Bologna. Ha lavorato come libraio a Bologna e a Berlino.
Bachtin Michail (1979), L’opera di Rabelais e la cultura popolare, Torino, Einaudi
Bazzocchi Marco Antonio (2005), Corpi che parlano. Il nudo nella letteratura italiana del Novecento, Milano, Mondadori
Belpoliti Marco (2010), Settanta, Torino, Einaudi
Camporesi Piero (1993), La maschera di Bertoldo, Milano, Garzanti
Id. (2009), Il paese della fame, Milano, Garzanti
Celati Gianni (1986), Finzioni occidentali, Torino, Einaudi
Eco Umberto (1989), Il nome della rosa, Milano, Bompiani
Id. (2016), Dalla periferia all’impero, Milano, La nave di Teseo
Fo Dario (2018), Mistero buffo, Milano, Guanda
Ginzburg Carlo (1976), Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio del ‘500, Torino, Einaudi
Malerba Luigi (2008), Parole al vento. Interviste, Giovanna Bonardi (a cura di), San Cesario di Lecce, Manni
Id. (2015), Il pataffio, Macerata, Quodlibet
Raimondi Ezio (2012), Le voci dei libri, Bologna, il Mulino
Ruozzi Gino, Introduzione, V-XLVI, in Luigi Malerba (2020), Tutti i racconti, Milano, Mondadori
Sabbatucci Giovanni, Vidotto Vittorio (2010), Il mondo contemporaneo – Dal 1848 a oggi, Roma-Bari, Editori Laterza
Schneider Marylin, “Il Pataffio”, or How to Feed on Laughter, “Contemporary Literature”, Vol. 20, No. 4, 1979, 471-83
Vacca Roberto (2000), Verso un nuovo medioevo, Milano, Mondadori
Illustrazione di Miriam Muraca
Miriam Muraca (aka Moomie) è nata a Bolzano nel 1994 da madre tedesca e padre italiano. Vive a Bologna, dove si è laureata al DAMS con una tesi sugli anime giapponesi. Disegna da sempre, negli ultimi anni si è avventurata nel mondo dell’arte digitale e ha co-fondato una webzine di illustrazioni e racconti. Attualmente lavora come illustratrice e attrice.