logo fillide

il sublime rovesciato: comico umorismo e affini

Saggi e rassegne

Francesco Ischia

Alcune note sul ridere (della scimmia) nell’antica Grecia; in occasione della pubblicazione di Geloion mimēma di Marco Vespa

This article aims to delve into the theme of laughter and humour associated with monkeys in ancient Greek culture, prompted by the recent publication of a significant study by Marco Vespa (Geloion mimēma. Studi sulla rappresentazione culturale della scimmia nei testi greci e greco-romani, Brepols, Turnhout 2021). The present article introduces methodological principles that contextualize ancient Greek laughter within its bio-social framework, critically drawing from Fabio Ceccarelli’s theory of laughter. Additionally, it explores the conceptualization of the ‘laughter-maker’ (gelōtopoiós) by investigating rela­tional aspects of the term geloîos. Finally, this paper offers fresh insights into the renowned ancient Greek case studies involving the Cercopes and Thersites.

Bibliografia e Note

Dominique Arnould (1998), Le ridicule dans la littérature grecque archaïque et classique, in Trédé Monique, Hoffmann Philippe (édd.), Le rire des anciens: actes du colloque international (Uni­versité de Rouen, École normale supérieure, 11-13 janvier 1995) [Études de Littérature An­cienne 8], Paris, 13-20.

Arrigoni Giampiera (1981), Pentesilea e Marcia Elice. La bellezza dell’Amazzone come ricordo d’amore, in «Archeologia Classica» 33, 253-72.

Barchiesi Marino (1960), Due capitoli sul comico: il sorriso di Achille, Rocca San Casciano.

Belfiore Elizabeth (1992), Tragic pleasures. Aristotle on plot and emotions, Princeton (NJ).

Bonafin Massimo (2001), I contesti della parodia. Semiotica, antropologia e cultura medievale, To­rino.

Bonafin Massimo (2010), Guerrieri al simposio. Il Voyage de Charlemagne e la tradizione dei vanti, Alessandria.

Borowski Yvonne (2015), Laughter in Ancient Greek Drama of the Classical Period. Tragedy and Satyr Play, Diss. Th., Major Prof.: Jadwiga Czerwińska, University of Łódź.

Bremmer Jan Nicolaas (1997), Jokes, Jokers and Jokebooks in Ancient Greek Culture, in Id., Roodemburg Herman (eds.), A Cultural History of Humour. From Antiquity to the Present Day, Cambridge, 11-28.

Cairns Douglas (2002), The Meaning of the Veil in Ancient Greek Culture, in Llewellyn-Jones Lloyd (ed.), Women’s Dress in the Ancient Greek World, Duckworth, 73-93.

Capra Andrea (2007), Stratagemmi comici da Aristofane a Platone. Parte I. Il satiro ironico (Sim­posio, Nuvole e altro), in «Stratagemmi» 2, 7-48.

Ceccarelli Fabio (1988), Sorriso e riso. Saggio di antropologia biosociale, Torino.

Ceccarelli Fabio (2002), Il riso di Abramo e Sara. Lineamenti di una teoria sociale del riso, in «Golem» 5 (maggio).

Collard Christopher, Cropp Martin, Lee Kevin (1995), Euripides Selected Fragmentary Plays with Introductions, Translations and Commentaries, Vol. I: Telephus, Cretans, Stheneboea, Bellero­phon, Cresphontes, Erectheus, Phaethon, Wise Melanippe, Captive Melanippe, Warminster.

Cozzo Andrea (2018), Riso e sorriso e altri saggi sulla nonviolenza nella Grecia antica, Milano-Udine.

Di Benedetto Vincenzo (1971), Euripide: teatro e società, Torino.

Di Stefano Martina (2016/7), Gli interlocutori di Socrate nei Dialoghi di Platone, Diss. Th. Università degli Studi di Trento – Université-Grenoble-Alpes, Major Proff. Fulvia De Luise, Marie-Laurence Desclos.

Diggle James (2004), Theophrastus: Characters. Edited with Introduction, Translation and Commen­tary [Cambridge Classical Texts and Commentaries, 43], Cambridge.

Fantuzzi Marco (2012), Achilles in love: intertextual studies, Oxford.

Fisher Nick (2001), Aeschines. Against Timarchos. Introduction, Translation, and Commentary, Ox­ford-New York.

Gantz Timothy (1993), Early Greek Myth. A Guide to Literary and Artistic Sources, Baltimore-London.

Garofalo Ivan, Vegetti Mario (1978) (a cura di), Galeno. Opere scelte, Torino.

Giammellaro Pietro (2017), Velo si dice in molti modi. Coprirsi il capo nell’epica greca arcaica, in Ferrara Marianna, Saggioro Alessandro, Viscardi Giuseppina Paola (a cura di), Le verità del velo, Firenze, 49-58.

Grottanelli Cristiano (2000), Modi di ridere nel mondo antico, in Alessandrini Roberto, Borsari Michelina (a cura di), Il sorriso dello spirito. Riso e comicità nella cultura religiosa dell’Oc­cidente, Modena, 19-50.

Halliwell Stephen (1991), The Uses of Laughter in Greek Culture, in «The Classical Quarterly» 41, 2, 279-96.

Halliwell Stephen (2008), Greek laughter. A study of cultural psychology from Homer to Early Christianity, Cambridge.

Ischia Francesco (2022), Il «pungolo» delle identità: per una nuova lettura della κερτομία omerica, in «SIFC» N.S. 20, 2, 165-86.

Jazdzewska Katarzyna (2018), Laughter in Plato’s and Xenophon’s Symposia, in Danzig Gabriel, Johnson David, Morrison Donald (eds), Plato and Xenophon. Comparative Stu­dies, Leiden-Boston, 187-207.

Jouanno Corinne (2005), Thersite, une figure de la démesure?, in «Kentron. Revue pluridisci­plinaire du monde Antique» 21, pp.181-223.

Konstantakos Ioannis (2022), Review of Marco Vespa, Geloion mimēma. Studi sulla rappre­sentazione culturale della scimmia nei testi greci e greco-romani (Brepols, Turnhout 2021), in «Incidenza dell’Antico» 20, 269-275.

Lanfranchi Pierluigi (2022), The smile of the martyr, in Dijkstra Roald, van der Velde Paul (eds), Humour in the Beginning: Religion, humour and laughter in formative stages of Christianity, Islam, Buddhism and Judaism [Topics in Humor Research, 10], Amsterdam 82-92.

Lanza Diego (1987) (a cura di), Aristotele, La Poetica, Rizzoli, Milano.

Lateiner Donald (1977), No laughing matter: a literary tactic in Herodotus, «TAPhA» 107, 173–82.

Leone Massimo (2017), Homo velans: Paradossi del velo nella semiosfera contemporanea, in Ferrara Marianna, Saggioro Alessandro, Viscardi Giuseppina Paola (a cura di), Le verità del velo, Firenze, 27-48.

Lincoln Bruce (2000), L’autorità. Costruzione e corrosione, trad. it. di S. Romani, Torino.

Lomiento Liana (2021), La risata degli dei. In margine a Aesch. Eum. 560, in Beta Simone, Romani Silvia (a cura di), Tirsi per Dioniso. A Giulio Guidorizzi [Hellenica 95], Alessandria.

López Eire Antonio (2000), Les mots pour exprimer l’idée du «rire» en grec ancien, in Desclos Marie-Laurence (éd.), Le rire des Grecs: anthropologie du rire en Grèce ancienne, Grenoble, 13-43.

Mallory James Patrick, Adams Douglas Quentin (2006), The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, Oxford.

Marfurt Bernhard (1977), Textsorte Witz. Möglichkeiten einer sprachwissenschaftlichen Textsor­ten-Bestimmung, Tubingen.

Mazzoleni Gilberto (1979), I buffoni sacri d’America e Il ridere secondo cultura: due saggi di etno­logia religiosa, Roma.

Mihaylova Bilyana, Tarpomanova Ekaterina, Mircheva Albena (2017), ‘Agamem­non the lord of men was glad as he looked at them’: a linguistic analysis of joy in the Iliad, in «Papers of BAS; Humanities and Social Sciences» 4, 2, 142-59.

Miralles Carles (1993), Ridere in Omero, «Lezioni Comparettiane II», Scuola Normale Su­periore, Pisa.

Miralles Carles (2009), La luce del dolore. Aspetti della poesia di Sofocle, trad. it. a cura di M. C. Angioni, P. Novelli, Napoli.

Morelli Giuseppe (1991), La morte di Tersite in un frammento di Ferecrate, «RFIC» 119, 177-180.

Pellizer Ezio (1991), La zuffa simpotica, in Fabian Klaus, Id., Tedeschi Gennaro (a cura di), ΟΙΝΗΡΑ ΤΕΥΧΗ: Studi Triestini Di Poesia Conviviale, Alessandria, 31-41.

Pellizer Ezio (1994), L’ironia, il sarcasmo e la beffa: strategie dell’omiletica, «Lexis» 12, 1-9.

Pellizer Ezio (2000), Formes du rire en Grèce antique, in Desclos Marie-Laurence (éd.), Le rire des Grecs: anthropologie du rire en Grèce ancienne, Grenoble, 45-55.

Pellizer Ezio (2008), L’antropologo ‘classico’ entre bêtes et dieux. Considerazioni oziose e aperitive di un socio fondatore, «I Quaderni del Ramo d’Oro on-line» 1, 279-289.

Pisano Carmine (2019), Questione d’autorità. Un’antropologia della leadership nella cultura greca, Bologna.

Plebe Armando (1952), La teoria del comico da Aristotele a Plutarco [Università di Torino. Pub­blicazioni della Facoltà di Lettere e Filosofia IV, 1], Torino.

Plebe Armando (1956), La nascita del comico nella vita e nell’arte degli antichi Greci, Roma-Bari.

Rosen Ralph M. (2003), The Death of Thersites and the Sympotic Performance of Iambic Mockery, in «Pallas» 61, 121-36.

Schadewaldt Wolfgang, (1938), Iliasstudien, Leipzig 1938.

Spina Luigi (2000), Oratoria di Tersite, retorica di Tersite, in Calboli Montefusco Lucia (a cura di), Papers on rhetoric III, Bologna.

Spina Luigi (2001), L’oratore scriteriato. Per una storia letteraria e politica di Tersite, Napoli.

Vespa Marco (2021), Geloion mimēma. Studi sulla rappresentazione culturale della scimmia nei testi greci e greco-romani [Antiquité et Sciences Humaines, 7], Turnhout.

Vespa Marco, Zucker Arnaud (2020), Imiter ou communiquer. L’intention du singe dans la litté­rature gréco-romaine, in «Mètis» N.S. 18, 233-250.

Victoroff David (1953), Le rire et le risible: Introduction à la psycho-sociologie du rire, Paris.

Viscardi Giuseppina Paola (2017), Verità e rappresentazione. Logiche discorsive e pratiche perfor­mative del dis/velamento nell’antica Grecia, in Ferrara Marianna, Saggioro Alessandro, Ead. (a cura di), Le verità del velo, Firenze, 59-88.