The title of this contribution refers to the vast musical production that was widespread between the seventies and nineties of the last century. There are several reading possibilities: we choose that of a sort of mockery, a critique of customs and society between grotesque and humour. Even going over the top, the mockery set to music of a certain hypocritical attitude of “it is done, but it is not said”. This can also be seen in the modern transposition of some erotic verses of Micio Tempio, by Brigantony. Debts, gambling, homosexuality, infidelity are the themes. Even the vulgarities, the numerous overtones linked to eros and sexuality, a certain hyperbolicity of the verses are not actually ends in themselves, but with a full meaning as a whole.
Aiello Marta (2019), Disponibilità ideologica di Domenico Tempio, in Le forme del comico. Atti delle sessioni parallele del XXI Congresso dell’ADI (Associazione degli Italianisti) Firenze, 6-9 settembre 2017, a cura di Francesca Castellano, Irene Gambacorti, Ilaria Macera, Giulia Tellini, Società Editrice Fiorentina, Firenze, 468-472
Applauso Nicolino (2014), The Squallor phenomenon. Social and political satire in Italian music during the First Republic, in “Incontri” 29/2, 30-42
Bassignano Ernesto (1990), Giancarlo Bigazzi, in Castaldo Gino (a cura di), Il Dizionario della canzone italiana, 173-174
Calì Santo, Di Maria Vincenzo (1970), Domenico Tempio e la poesia del piacere, Catania, Di Maria
Canzio Monzone Chiel (2017), Oltre l’erotismo. Per una ridefinizione dell’opera poetica di Domenico Tempio (1750-1821), in “Hal Open Science” Oltre l’erotismo : per una ridefinizione dell’opera poetica di Domenico Tempio (1750-1821) – TEL – Thèses en ligne (hal.science)
Castaldo Gino (a cura di), (1990), Il Dizionario della canzone italiana, Roma, Curcio
Coppola Pippo (1998), Le storielle di Pippo Coppola scritte per Brigantony, Catania, CUECM
Correnti Santi (1991), Domenico Tempio, primo poeta democratico, in Domenico Tempio e l’Illuminismo in Sicilia, Atti del Convegno di studio Società di Storia Patria per la Sicilia Orientale (Catania, 3-5 dicembre 1990), Palumbo, Palermo, 291-303
De Regibus Enrico (2010), Squallor, in Dizionario completo della Canzone Italiana, Roma, Giunti, 426
Di Mambro Angelo (2004), L’importanza di chiamarsi Elio, Roma, Castelvecchi
Di Trapani Stefano (Demented Burrocacao), (2020), Perché ha senso ascoltare la musica degli Squallor nel 2020, in https://www.rollingstone.it/musica/storie-musica/perche-ha-senso-ascoltare-la-musica-degli-squallor-nel-2020/535701/
Giannelli Enzo (1990), Daniele Pace, in Castaldo Gino (a cura di), Il Dizionario della canzone italiana, 1251-1252
Guglielmi Daniele (2022), Il Nerkionomicon, la storia dei Prophilax, la rock band più licenziosa di sempre, Viterbo, Sette Città
Lo Giudice Antonio (2021), Squallor. I poeti del turpiloquio, in https://www.ondarock.it/italia/squallor.htm
Martorana Salvatore (2014), L’amorale della favola. Le canzoni che hanno fatto la storia di Vasco Rossi, Lit, Roma
Mazzeo Tore (2004), Giuseppe Marco Calvino (1785-1833). 2 poeti in 1, Trapani, Corrao.
Mineo Nicolò, Aristocrazia, borghesia e plebe nella «Carestia» di Domenico Tempio, in Domenico Tempio e l’Illuminismo in Sicilia, 97-116
Morettini Paracucchi Luca (2023), Chiedi chi erano gli Squallor: gli iconoclasti dall’estro dissacrante, in https://www.orrorea33giri.com/squallor-discografia-storia/
Mori Anna Maria (1988), Viaggio nel regno di “indietro tutta”, in “La Repubblica”, 23 gennaio, 33
Nove Aldo (2012), Giancarlo Bigazzi, il geniaccio della canzone italiana, Milano, Bompiani
Pace Maria Clotilde (2016), Figlio di altri cieli, Youcanprint Borè, Lecce
Pengue Lucio (2020), Gli Squallor e quella rivoluzione fallocentrica della musica pop italiana, in https://luciopengue.com/2020/04/05/gli-squallor-e-quella-rivoluzione-fallocentrica-della-musica-pop-italiana/
Pescetelli Claudio (2006), Una generazione piena di complessi, Zona, Arezzo
Ranaldi Marco (2020), Gli Squallor. Una rivoluzione rock, Crac, Falconara Marittima (An)
Salvatori Dario (1990), Squallor, in Castaldo Gino (a cura di), Il Dizionario della canzone italiana, 1613-1614
Scalabrino Marco (2015), Giovanni Meli. La vita e le opere, Drepanum, Trapani
Schweitzer Savio Jacqueline (2014), Cuore matto. L’opera di Totò Savio nella storia della musica da «Maledetta primavera» agli Squallor, Roma, Arcana
Sciascia Leonardo (1954), Il catanese Domenico Tempio, in “Letteratura” 2/8-9, 127-129
Testani Gianluca (2006), Enciclopedia del rock italiano, Arcana, Roma